Lång dag!

Jag ville inte vakna idag. Fastklistrade ögon. Tvingade mig upp. Latade och tog bussen. Gick till fel föreläsningssal. Hittade tillslut fram. Sociologi. Massa föreläsningar. Fisk med potatis lunch. In i biblioteket, dags att läsa. Durkheim, Weber, Marx. Arbete som plikt. Bussen hem. Knäckebröd, fil och mackor. Lite godis. Snart boxas! Sicken dag!!

Idag debatterade vi om vilken plats arbetet har i våra liv. Vi svenskar är väldigt måna om att jobba. Arbetar man inte är man lat. Skulle man vinna på lotto säger majoriteten att man självklart skulle fortsätta på sin arbetsplats. Vad ska man annars göra?
Weber har en tes, att denna plikt man känner grundar sig i protestantismen. Genom hårt arbete når man inte bara framgång utan också en plats i himmelriket. Denna norm skulle då ha förts vidare samtidigt som människorna behöver ett jobb för att kunna identifiera sig och finna sin plats i samhället. 
"Så vad gör du till vardags?" Är en standardfråga man ofta ställer för att simpelt kunna skapa en bild av vem personen är.

Skulle jag vinna på lotto skulle jag ut och resa. Överallt och ingenstans. Jag skulle fortsätta att studera livet ut. Kurser som bara anses som flummiga, utan några som helst framtidsvisioner. Jag skulle starta upp ett barnhem och voluntärarbeta i Afrika. Sedan skulle jag ha massa hobbys och leva lyckligt med Adam.

Inte behöver jag arbeta för att känna samhörighet!!

Puss

// Stephanie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0